Større risiko for ryggsmerter for løpere med svake kjernemuskler

By 8. januar 2018Ukategorisert

Større risiko for ryggsmerter for løpere med svake kjernemuskler

Ny studie viser at ryggsmerter etter løping kan reduseres ved statisk trening av kjernemuskulaturen.

En ny studie fra Ohio State University Wexner Medical Center har undersøkt hva som kan forårsake kroniske ryggsmerter i løpere og hvilke øvelser som kan forhindre det. Studien, som er publisert i Journal of Biomechanics, hevder at løpere med svak dyp kjernemuskulatur har høyere risiko for å utvikle ryggsmerter.

Forskerne fant at svake dype kjernemuskler tvinger mer overfladiske muskler, som magemusklene, å jobbe hardere og bli raskere slitne. Når de overfladiske musklene gjør arbeidet den dype kjernen bør gjøre, får det ofte smertefulle konsekvenser.

– Når de dype kjernemusklene er svake, kompenserer kroppen med å ta i bruk andre muskelgrupper for å løpe på samme måte. Men det øker belastningen på ryggraden og kan føre til ryggsmerter, sier professor Ajit Chaudhari ved Ohio State University.

Tradisjonelle mageøvelser med et stort spekter av bevegelse, som sit-ups eller rygghev, vil ikke gi deg den sterke kjernemuskulaturen som trengs for å avlaste ryggraden.

Vil du gjøre ryggen sterkere, bør du heller satse på statiske øvelser som har fokus på å stabilisere de dype ryggmusklene fra nakken og helt ned til underlivet, ifølge forskeren. For å trene disse muskelgruppene mener han det er bra å gjøre øvelser som for eksempel planke. Det er særlig bra å gjøre øvelsene på ustabile flater, for eksempel en balanseball.

Les mer her…